Vijf Europese componisten die hun muziek (ruim genomen) ten tijde van de Synode van Dordrecht van 1618–1619 componeerden. Renaissance en (vroege) barok, waar het cultureel sterk versoberende Calvinisme van de Hollandse gereformeerden ver vanaf kwam te staan. Bij elkaar een prachtig afwisselend en ambitieus programma, waarmee het koor voor een belangrijk deel a cappella zingt en daarbij ook de uitdagingen van de polyfonie aangaat, het complexe weefsel van diverse zelfstandige, door elkaar gevlochten partijen.

Enerzijds de Nederlander Sweelinck, de Engelsman Byrd en de Duitser Praetorius, met composities van eind 16e en begin 17e eeuw. Streng contrapuntisch en met teksten in het Latijn als taal van de kerk. Anderzijds Schütz en Buxtehude, beiden met stukken van een halve eeuw ‘verder’, ook muzikaal: middenin de barok. Kerstcantates, verhalende muziek, het is bijna drama. Met nu teksten in de taal van het volk, Duits in dit geval.

Programma

  • Praetorius          Magnificat super chorale melos germanicum (1611)
  • Byrd                      Mass for four voices (1593)
  • Sweelinck           Magnificat (1619)
  • Buxtehude         Das neugeborne  Kindelein (rond 1670)

-pauze-

  • Sweelinck           Hodie Christus Natus Est (1619)
  • Sweelinck           Laudate Dominum (1619)
  • Schütz                  Weihnachts-Historie (1664)

Deze werken worden afgewisseld met toelichtingen door Marijke van Vliet.

Entree: voorverkoop t/m 28 november €25, aan de zaal €27,50, vrienden €22,50

Adres:
Augustijnenkerk
Voorstraat 216
3311 ET Dordrecht
Zie ook http://www.toonkunstkoordordrecht.nl