Tijdens de viering van 400 jaar Synode van Dordrecht gaan studenten van Insula College (Dordrecht, NL) en de Western Christian High School (Hull, Iowa, USA) met elkaar samenwerken in een kunstproject rondom de thema’s ‘identiteit’ en ‘gastvrijheid’. Het project bestaat uit gelijktijdige online workshops waarmee beide scholen via social media live met elkaar in verbinding staan.

Insula College werkt samen met Western Christian High School omdat daar de impact van de Synode vandaag de dag nog steeds voelbaar is. Zo wordt hier namelijk nog de Nederlandse taal als vak gegeven (inmiddels niet meer verplicht, maar vroeger wel!) en vlak bij deze middelbare school staat de hogeschool ‘Dordt College’.

Het project bestaat uit drie fases: de leerlingen beginnen met een bezoek aan een museum in eigen land (hier is dat het Dordrechts Museum) en een masterclass en komen zo meer te weten over de geschiedenis van de Synode. Vervolgens gaan zij hun kennis, opvattingen en eigen verhalen delen met hun leeftijdsgenoten in het andere land: welke invloed heeft de Synode gehad op onze landen, wat zegt dit over onze identiteit nu en wat verstaan we onder gastvrijheid? De leerlingen gaan concreet aan de slag met elkaar en vertalen hun visie op deze onderwerpen in een gezamenlijk kunstwerk.

Dit kunstwerk wordt tentoongesteld in beide steden: in Dordrecht opent de expositie op 17 april 2019 in het Onderwijsmuseum.

Meer informatie
www.facetofaceinternational.nl

Adres
Nationaal Onderwijsmuseum
Burg. De Raadtsingel 97
3311 JG Dordrecht

Back to the list

4 maart — 26 april
09:00

Nationaal Onderwijsmuseum